Počuli ste už o tzv. francúzskom paradoxe? Francúzi, ktorí konzumujú viac tukov ako Američania majú podstatne nižšiu úmrtnosť na srdcovo- cievne ochorenia, čo sa vysvetľuje spotrebou červeného vína.
Ale hoci jedia viac masla, masti a majú vyššiu koncentráciu cholesterolu v krvi než Američania v dvoch bodoch sa od nich výrazne líšia. Francúzi pijú veľmi málo mlieka a majú vysokú spotrebu ovocia a zeleniny. Medzinárodné štúdie potvrdili, že výskyt srdcových ochorení je priamoúmerný množstvu konzumovaných mliečnych výrobkov. Nevedno, prečo sa nehovorí o týchto rozdieloch a zdôrazňuje sa len pitie červeného vína.
Alkohol má schopnosť zvyšovať hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu a tým znižovať hrozbu srdcových ochorení. Ak ale uvážite riziká spojené s miernou konzumáciou alkoholu, je viac ako nezodpovedné odporúčať to ako prevenciu.
Výskum preukázal, že za ochranný účinok červeného vína zodpovedajú látky, ktoré sa nazývajú flavonoidy. Nie sú prítomné len v červenom hroznovom víne, ale i v mušte a v hrozne a jeho koži, ktorá mu dodáva farbu. Ide predovšetkým o flavonoidy – kvecertín a rutín, ktoré zabraňujú oxidácii „zlého“ LDL cholesterolu. Ich antioxidačná schopnosť je vyššia ako pri vitamíne C a naviac znižujú „lepivosť“ krvných doštičiek. Toto všetko vedie k zníženiu chorobnosti a úmrtnosti na srdcovo-cievne diagnózy.
V bielom hroznovom víne bola objavená látky resveratrol, ktorá znižuje hladinu cholesterolu v krvi, zvyšuje hladinu HDL cholesterolu a zabraňuje oxidácii LDL cholesterolu. Resveratrol sa nachádza hlavne v šupke hrozna.
Účinné látky flavonoidy sa nachádzajú aj v mnohých druhoch ovocia a zeleniny, je preto úplne zbytočné, aby človek siahal po takých ochranných prostriedkoch, ako sú alkoholické nápoje.
Vedecké štúdie dokázali, že i striedme pitie alkoholu spôsobuje:
Ovocie:
Citróny, pomaranče, mandarínky, grapefruity, jahody, jablká, granátové jablká, čerešne, hrušky, broskyne Acerola, hrozno,
Zelenina:
cibuľa, paprika, makadamské orechy, zeler, baklažán, špargľa, zelený hrášok, karfiol, artičoky
Francúzski vedci zistili, že grepová šťava stimuluje artérie a srdce obdobným spôsobom, ako to robí červené víno. Jej efekt pretrváva po vypití celých šesť hodín. Táto schopnosť sa u červeného vína nepreukázala.
Výskumy robené na celom svete najmä vo Frive Site University v Cambridgi potrvdili, že ovocie a zelenina musia tvoriť základ stravy zdravej pre srdce.
Chráňte svoje srdce zdravou stravou a pohybom ☺.
Máme ho radi, lebo sa vyskytuje v potravinách, ktoré sme si obľúbili a na ktoré sme od detstva zvyknutí. Len postupne...
viac >
Žalúdočno – črevný systém človeka je zložité a zároveň geniálne laboratórium. Pokiaľ mu „nehádžeme polená pod nohy“,...
viac >
Je preslávený predovšetkým vysokým obsahom ničím nenahraditeľného vitamínu C. Tento najdôležitejší motor našich...
viac >
Aloe vera obsahuje okolo 200, biologicky aktívnych látok, ako sú enzýmy, minerálne látky, vitamíny, bioflavonoidy,...
viac >
Celý život ľudstvo hľadá a túži po elixíre večnej mladosti. Tento sen ľudstva však trvá stále a zostane večný....
viac >
Je najrozšírenejšou obilninou na svete. Jej úroda na Zemi je taká veľká, že ročne ňou nakŕmi miliardy ľudí. Je...
viac >